V prosinci jsme se v rámci projektu PBIS – Pozitivní podpora chování zaměřili na hodnotu BEZPEČÍ. Toto téma je klíčovým stavebním kamenem každé zdravé školní komunity a jeho pochopení a rozvoj považujeme za nezbytné pro to, aby se každý žák i učitel cítil ve škole dobře.
Po úspěšném listopadovém zaměření na "spolupráci" jsme během prosince pokračovali v aktivitách, které napomáhají budování přátelské a bezpečné atmosféry ve škole. Každá třída se k tématu BEZPEČÍ postavila svým jedinečným způsobem:
4.A: Žáci si povídali o tom, kdy a proč se cítí bezpečně. Za cíl si dali myšlenku: „Cítit se ve škole jako doma“. Diskuze byla obohacena kreativním úkolem – děti přemýšlely, jakou superschopnost by chtěly mít, aby mohly zajistit bezpečí nejen sobě, ale i ostatním. Tato aktivita zdůraznila důležitost vzájemné podpory a zodpovědnosti.
2.B: Třída se rozdělila do tří skupin a zapojila se do pestrých úkolů: první skupina sestavovala tajenku s nápisem „BEZPEČÍ VE ŠKOLE“, druhá vytvořila myšlenkovou mapu, která zahrnovala důležité prvky bezpečného prostředí, a třetí skupina malovala společný obrázek na téma bezpečí. Společně pak výsledky sdíleli a diskutovali. Tyto aktivity ukázaly různé pohledy na problematiku bezpečí a zároveň byly ukázkou krásného mezipředmětové propojení.
3.A: Žáci debatovali o bezpečí doma i ve škole a téma bezpečí propojili s vánočními svátky. Diskutovali například o tom, jaké dárky jsou „bezpečné“. Zároveň se zaměřili na pravidla chování o přestávkách a zamýšleli se nad tím, jak se chovat, aby se všichni cítili bezpečně.
4.C: Po úvodní diskuzi o tom, co pro ně bezpečí znamená, si žáci zopakovali principy spolupráce a rozdělili se do skupinek. Každá skupinka vytvořila společný obrázek, na kterém bylo patrné, jak spolupráce podporuje pocit bezpečí a důvěry ve třídě.
7.C: Třída trénovala, jak reagovat v případě ohrožení školy útočníkem. Tento specifický nácvik zahrnoval seznámení s pravidly bezpečného chování v krizové situaci, které žákům pomohly pochopit, jak zůstat v klidu, jak si navzájem pomáhat a jak spolupracovat s dospělými. Aktivita byla vedena citlivě, s důrazem na prevenci a na posílení pocitu jistoty u všech zúčastněných.
Tyto aktivity ukázaly, že žáci chápou bezpečí nejen jako fyzickou ochranu, ale i jako pocit, že jsou respektováni, přijímáni a podporováni ostatními.
Projekt PBIS také stanovuje konkrétní pravidla pro bezpečné chování v různých prostorech školy. Pro hodnotu BEZPEČÍ to znamená například:
Děkujeme všem žákům i pedagogům za aktivní zapojení a těšíme se na leden, kdy se zaměříme na třetí klíčovou hodnotu projektu PBIS – RESPEKT.
Mgr. Denisa Palečková
Dopolední vyučování:
0. hodina – 7:00 – 7:45 hod.
1. hodina – 8.00 – 8.45 hod.
2. hodina – 8.55 – 9.40 hod.
3. hodina – 10.00 – 10.45 hod.
4. hodina – 10.55 – 11.40 hod.
5. hodina – 11.45 – 12.30 hod.
6. hodina – 12.35 – 13.20 hod.
Odpolední vyučování:
1. hodina – 13.25 – 14.10 hod.
2. hodina – 14.15 – 15.00 hod.
3. hodina – 15.05 – 15.50 hod.