Všichni víme, že ve vzdělávání dochází k různým inovacím, a tak není překvapením, že některé zasahují do tradičních forem, jako je psaní diktátů. Ve třídách můžeme vidět, že klasický diktát, kdy učitel čte a žáci píší, je nahrazován kreativními metodami. Některé jsou zmíněny níže.
Běhací diktát
Tato metoda kombinuje fyzickou aktivitu s učením. V učebně jsou na různých místech rozvěšeny texty a žáci se k nim musí přemístit, zapamatovat si část textu a vrátit se k lavici, kde text zapíší. Tento přístup nejen podporuje aktivní zapojení a zlepšuje paměť, ale také přináší do učebního procesu pohyb, což může být výhodné pro žáky, kteří se lépe soustředí během fyzické aktivity.
Rotující stanice
Podobně jako běhací diktát, rotující stanice zahrnují pohyb po třídě, kde na každé stanici je další část diktátu. Oba dva typy diktátů jsou podmíněny naprostým tichem při práci.
Digitální diktáty
Použití technologií může diktáty oživit a přizpůsobit je modernímu vzdělávacímu prostředí. Žáci napíší diktát na počítačích. Po dokončení diktátu využijí nástroje pro kontrolu pravopisu nebo gramatiky. To jim pomáhá lépe pochopit své chyby a učí se z nich.
Diktát s pomocí umělé inteligence
Další inovativní metodou je diktát spojený s obrázky. Učitel přečte text, následně rozdá žákům sadu obrázků, vygenerovaných umělou inteligencí, učitel znovu přečte text. Žáci si to, co slyší, spojují s obrázky, následně samostatně píší. Tento přístup pomáhá žákům vizualizovat obsah a podporuje jejich schopnost odvodit psaný text z obrazových podnětů, což může být obzvláště užitečné pro vizuální typy učení.
Audio diktáty
Místo tradičního čtení učitelem mohou žáci poslouchat nahrávku, kterou si přehrávají podle potřeby. V našich podmínkách zasíláme tzv. ,,diktátové podcasty“ přes EduPage. Tento způsob je užitečný pro žáky, kteří potřebují více času na zpracování informací, nebo kteří se lépe učí auditivně.
Peer-to-peer diktáty
V této metodě si žáci navzájem diktují texty, které si sami vybírají, nebo vytvářejí. Jedno z dětí má za úkol připravit si text, zaměřený na konkrétní gramatický jev. Text ostatním nadiktuje. Následuje společná kontrola, diktující musí být schopen případné chyby dětem opravit a vysvětlit. Tato metoda podporuje vzájemnou spolupráci a umožňuje žákům vytvářet vlastní učební materiály, což může zvýšit jejich zájem o učení. Podobně fungují tematické diktáty, připravené na zvolené aktuální téma.
Tyto nové metody psaní diktátů činí proces zábavnějším a interaktivnějším a kladou prvotní důraz na osvojení si gramatických pravidel, práci s chybou, nikoli na počet získaných chyb a výslednou známku. Laicky řečeno jsou to cesty, jak z obávaných diktátů učinit proces, kterého se žáci nebojí. Výsledkem je větší motivace a lepší pochopení jazyka, což jsou klíčové komponenty úspěšného vzdělávání.
Mgr. Šárka Mandincová
Dopolední vyučování:
0. hodina – 7:00 – 7:45 hod.
1. hodina – 8.00 – 8.45 hod.
2. hodina – 8.55 – 9.40 hod.
3. hodina – 10.00 – 10.45 hod.
4. hodina – 10.55 – 11.40 hod.
5. hodina – 11.45 – 12.30 hod.
6. hodina – 12.35 – 13.20 hod.
Odpolední vyučování:
1. hodina – 13.25 – 14.10 hod.
2. hodina – 14.15 – 15.00 hod.
3. hodina – 15.05 – 15.50 hod.