Naše škola letos realizuje projekt PBIS – Pozitivní podpora chování, který podporuje pozitivní spolupráci školní kultury a zaměřuje se na tři hlavní pravidla: spolupráce, bezpečí a respekt. V měsíci listopadu jsme se rozhodli věnovat tématu spolupráce, protože je základem nejen dobrých vztahů, ale i efektivního učení.
Každá třída nyní tvoří plakát na téma "Co pro nás spolupráce znamená?", kde žáci znázorňují, jak vnímají týmovou práci a jak mohou společně dosáhnout více než jednotlivci. Tyto plakáty nám ukazují, jak žáci spolupráci chápou a jaké hodnoty chtějí ve třídních kolektivech posilovat.
Součástí listopadových aktivit je také akce „Pozvi mě na svou třídnickou přestávku“, která probíhá od 11. listopadu do 17. prosince. Během tohoto období mě učitelé zapojují do přestávkových aktivit, aby bylo patrné, jak žáci pracují s hodnotou spolupráce. Každá přestávka je poté reflektována, aby se zjistilo, co se daří a kde je možné žáky dále podporovat.
Každá třída pracovala na originálních aktivitách, které jim pomohly "spolupráci" lépe pochopit a zažít. Zde je několik příkladů:
6.A: Žáci nejprve společně skládali slovo „SPOLUPRÁCE“ z písmen, která měli na lístečcích. Po úspěšném složení dostali obálku s nápovědou, pomocí níž měli najít sladkou odměnu. Tato hra jim ukázala, jak je důležité naslouchat a pracovat jako tým.
1.C: Třída se vydala na dobrodružství s loděmi. Žáci se museli nejprve nalodit na velkou „loď“ (symbolizovanou podložkou na koberci), ale záhy zjistili, že se v ní objevila „díra“. Paní učitelka postupně pokládala menší a menší lodě, na které se museli žáci přesunout. Když zůstala jen malinká loď, na kterou se již nevešli všichni, museli společně přijít na způsob, jak tam dostat všechny členy posádky. Po úspěšném splnění úkolu žáci o tom, co během hry zažili. Přišli na to, že bez vzájemné pomoci a spolupráce by se na lodích necítili dobře a nemohli by dosáhnout cílů. Tato hra jim ukázala, jak důležité je naslouchat ostatním, přizpůsobit se situaci a vzájemně si pomáhat.
2.A: Žáci pracovali ve dvojicích, kde každá dvojice sdílela jeden papír a jednu tužku. Jejich úkol bylo nakreslit společný obrázek třídy, aniž by mohli mluvit, a dorozumívali se pouze gesty. Po skončení aktivity žáci sdíleli své dojmy a diskutovali, jak jim spolupráce pomohla a proč je důležitá.
3.C: Téma skupinové práce bylo na programu i této třídy. Žáci se společně zamýšleli nad výhodami spolupráce, jako je vzájemná pomoc, sdílení nápadů a společné řešení problémů. Diskutovali o tom, jak postupovat, když někdo ve skupině potřebuje pomoci, a jak se mohou od sebe navzájem učit.
Tyto aktivity jsou jen příkladem, jak projekt PBIS v naší škole podporuje rozvoj hodnoty spolupráce. Děkujeme všem žákům i učitelům za jejich kreativitu a nasazení při budování přátelského a respektujícího prostředí.
Projekt PBIS nabízí jasná a konkrétní pravidla chování pro různé prostory školy, například třídy, chodby, jídelnu nebo tělocvičnu. Pro hodnotu spolupráce platí například pravidla jako:
Věříme, že hodnoty spolupráce, bezpečí a respektu vytvářejí prostředí, kde se každý cítí dobře a kam se každý rád vrací. Těšíme se na další kreativní nápady v měsíci prosinci, ve kterém se budeme věnovat tématu "BEZPEČÍ".
Dopolední vyučování:
0. hodina – 7:00 – 7:45 hod.
1. hodina – 8.00 – 8.45 hod.
2. hodina – 8.55 – 9.40 hod.
3. hodina – 10.00 – 10.45 hod.
4. hodina – 10.55 – 11.40 hod.
5. hodina – 11.45 – 12.30 hod.
6. hodina – 12.35 – 13.20 hod.
Odpolední vyučování:
1. hodina – 13.25 – 14.10 hod.
2. hodina – 14.15 – 15.00 hod.
3. hodina – 15.05 – 15.50 hod.