Naše škola se zapojila do programu PBIS (Positive Behavioral Interventions and Supports – Pozitivní podpora chování), který pomáhá vytvářet bezpečné, podporující a respektující školní prostředí. Tento vědecky ověřený přístup se zaměřuje na prevenci problémového chování a podporu pozitivních vzorců chování žáků.
PBIS stojí na jasně definovaných očekáváních a pravidlech chování, která jsou srozumitelná a jednotná pro všechny školní prostory – třídy, chodby, jídelnu nebo šatny. Program zdůrazňuje pozitivní posilování správného chování místo trestání nežádoucího chování a vede žáky k odpovědnosti za vlastní jednání.
PBIS je založen na tom, že chování se dá učit stejně jako jakákoli jiná dovednost. Místo trestání žáků za to, co dělají špatně, se snažíme podporovat a posilovat jejich pozitivní chování. Toho dosahujeme tím, že žákům pravidelně a srozumitelně ukazujeme, jaké chování je ve škole očekáváno, a následně je za jeho dodržování oceňujeme.
PBIS také podporuje jednotný přístup všech pedagogů ke kázeňským situacím. Díky tomu žáci lépe rozumí pravidlům a učí se důležitým hodnotám, které jim pomohou nejen ve škole, ale i v běžném životě.
Hlavním cílem PBIS je vytvořit školní kulturu, která podporuje vzájemný respekt, bezpečí a spolupráci mezi žáky i učiteli. Program se snaží:
Snížit výskyt kázeňských problémů – díky jasným pravidlům a jednotnému přístupu učitelů se žáci lépe orientují v tom, jak se chovat ve škole.
Podpořit pozitivní vztahy mezi žáky a pedagogy – důraz na komunikaci a spolupráci pomáhá vytvářet přátelské a respektující prostředí.
Zlepšit atmosféru ve třídách – když se žáci cítí bezpečně a jsou oceňováni za správné chování, dochází ke zlepšení třídní dynamiky.
Podpořit sociální a emoční učení – PBIS učí děti zvládat své emoce, respektovat druhé a řešit konflikty konstruktivním způsobem.
Zajistit, aby se každý žák cítil ve škole dobře a měl možnost se rozvíjet – každý žák dostává podporu, kterou potřebuje k tomu, aby byl úspěšný nejen akademicky, ale i osobnostně.
PBIS je dlouhodobý proces, který vyžaduje spolupráci celého pedagogického týmu, žáků i rodičů. Vytváří prostředí, kde se všichni cítí přijatí, respektovaní a podporovaní.
Program PBIS je součástí širší iniciativy Škola pomáhá ohroženým dětem, kterou v České republice koordinuje nezisková organizace Society for All.
Society for All se dlouhodobě věnuje podpoře dětí, které čelí nejrůznějším výzvám – ať už jde o děti ze sociálně znevýhodněného prostředí, děti s poruchami chování, děti s traumatickými zkušenostmi nebo žáky, kteří mají potíže se začleněním do kolektivu.
Tato organizace usiluje o to, aby každé dítě mělo šanci na úspěch bez ohledu na svůj původ, rodinné zázemí nebo individuální obtíže. Society for All pomáhá školám zavádět přístupy, které podporují bezpečné a vstřícné prostředí, a zároveň poskytuje učitelům nástroje pro práci s žáky, kteří potřebují speciální podporu.
PBIS je jedním z hlavních programů, které Society for All v ČR prosazuje, protože se dlouhodobě osvědčil ve školách po celém světě. Jeho hlavní výhodou je systematická práce s celou školní komunitou – nejen s učiteli a žáky, ale i s rodiči.
V rámci PBIS jsme na naší škole stanovili tři klíčové hodnoty: BEZPEČÍ, SPOLUPRÁCE a RESPEKT. Každý měsíc se zaměřujeme na jednu z těchto hodnot, a to prostřednictvím různých aktivit, diskuzí a třídních projektů.
Žáci se aktivně zapojují do tvorby pravidel a učí se je uplatňovat v běžném školním dni.
Proběhly tematické měsíce zaměřené na spolupráci, bezpečí a respekt, kde si děti osvojily důležité sociální dovednosti.
Vyučující začali využívat jednotné postupy při řešení situací souvisejících s chováním žáků.
PBIS pomáhá zlepšit školní atmosféru a podporuje pozitivní vztahy mezi žáky i pedagogy.
V nejbližších měsících se zaměříme na další kroky:
Aktivity k nácviku očekávaného chování i mimo třídy – plánujeme praktické nácviky vhodného chování v různých školních prostorách (chodby, jídelna, šatny).
Projektový den – realizace celodenního projektu, kde by se žáci učili pravidla formou interaktivních aktivit.
Zapojení starších žáků do vrstevnického učení – starší žáci by mohli připravit aktivity pro mladší spolužáky a pomoci jim pochopit význam školních hodnot.
Zpřesnění pravidel pro celý areál školy – připravujeme jasná pravidla chování nejen pro interiéry, ale i venkovní prostory školy.
PBIS je proces, který se neustále vyvíjí. Každá škola si ho přizpůsobuje podle svých potřeb, a proto je důležité pravidelně vyhodnocovat, co funguje nejlépe. V následujících měsících budeme analyzovat dosavadní výsledky a hledat cesty, jak PBIS ještě více přizpůsobit specifikům naší školy.
Díky PBIS budujeme školu, kde se každý žák cítí bezpečně, respektovaně a podporovaně.
Koordinátor projektu na škole: Mgr. Denisa Palečková
Dopolední vyučování:
0. hodina – 7:00 – 7:45 hod.
1. hodina – 8.00 – 8.45 hod.
2. hodina – 8.55 – 9.40 hod.
3. hodina – 10.00 – 10.45 hod.
4. hodina – 10.55 – 11.40 hod.
5. hodina – 11.45 – 12.30 hod.
6. hodina – 12.35 – 13.20 hod.
Odpolední vyučování:
1. hodina – 13.25 – 14.10 hod.
2. hodina – 14.15 – 15.00 hod.
3. hodina – 15.05 – 15.50 hod.