Každému jsou dány do vínku jiné schopnosti, každý žijeme v jiném prostředí. Pak přijde čas, my dosáhneme věku 6 let a nastoupíme společně s jinými přibližně stejně starými človíčky do 1. třídy. Nás se v září sešlo 22 dětí. Stále jsme byli každý jiný, někdo blond a někdo brunet, ale dostali jsme stejné knížky, posadili nás do stejných lavic a začali nás učit stejná písmena a stejné číslice všechny dohromady a ve stejný čas. To prostředí doma se však moc nezměnilo a sudičky svůj názor také nezměnily. Naštěstí u nás však respektujeme typologii MBTI, chápeme odlišné možnosti a snažíme se jinakost každého využívat a pracovat s ní.
Každou středu u nás ve třídě tedy probíhá výuka gradované matematiky. Paní učitelka vždy zpracuje 4 typy pracovních listů, které jsou zaměřené na určité matematické téma. V prvním PL jsou nejjednodušší úlohy, ve druhém střední obtížnost a ve třetím jsou úlohy nejtěžší. Poslední PL jsou tzv. „zabiják“, tedy úlohy těžké, matematické rébusy. V úvodu hodiny si ukážeme, zopakujeme na jaké téma jsou PL dnes zaměřeny, společně si připomeneme řešení. Následně si PL ukážeme a typy cvičení na nich. Pak paní učitelka rozloží PL na 3 hromádky. Čtvrtou hromádku se „zabijákem“ připraví stranou. Děti zavřou oči, zkusí si promyslet jak dané učivo ovládají, jakou obtížnost zvládnou vyřešit. Následně si jde každý vybrat PL, který si myslí, že je pro něj. Pokud někdo zjistí, že jsou úlohy pro něj příliš obtížné nebo příliš lehké, klidně si může PL vyměnit. V průběhu hodiny můžeme využívat pomůcky – víčka, prsty, počítadla, tabulky… Paní učitelky procházejí, radí nám, kotrolují. Děti si mohou pomáhat mezi sebou, radit si. Pokud má někdo vypracované všechny úlohy, může si vzít obtížnější PL. „Zabiják“ čeká na ty, kteří vypracovali nejobtížnější úlohy na PL. V závěru hodiny si vše zreflektujeme. Kdo si vybral správně, pro koho byly úlohy obtížné, jak se komu pracovalo.
Výhodou je, že k nám na tyto hodiny dochází paní zástupkyně Daniela Paurová nebo paní učitelka Zuzana Baumanová. U nás ve třídě tedy probíhá párová výuka a dětem jsou k dispozici 2 pedagogové. Práce je o to intenzivnější.
Tento typ hodiny umožňuje každému dítěti zažít úspěch. Každé dítě v této hodině zažije posun. Ti, kterým dané téma moc nejde, si vše procvičí, zopakují. Ti, kteří již učivo ovládají se nenudí, protože pracují na složitějších úlohách. Všichni během celé hodiny opravdu „makají až se z nich kouří“ a to chceme.
Na závěr použijeme slova naší žákyně 1. B Terezky Muchové, která si po několika hodinách vybrala pro sebe ten vhodný PL a úspěšně ho vyřešila: „Mně úplně radostí tluče srdce, že jsem to vypočítala...“ A o to se snažíme. Aby nám srdce radostí jen plesalo.
Mgr. Jana Štafová
Dopolední vyučování:
0. hodina – 7:00 – 7:45 hod.
1. hodina – 8.00 – 8.45 hod.
2. hodina – 8.55 – 9.40 hod.
3. hodina – 10.00 – 10.45 hod.
4. hodina – 10.55 – 11.40 hod.
5. hodina – 11.45 – 12.30 hod.
6. hodina – 12.35 – 13.20 hod.
Odpolední vyučování:
1. hodina – 13.25 – 14.10 hod.
2. hodina – 14.15 – 15.00 hod.
3. hodina – 15.05 – 15.50 hod.