Menu
ZŠ Most
, Most,
Václava Talicha

Výchovný poradce pro speciální pedagogiku – školní speciální pedagog

Školní speciální pedagog je nedílnou součástí školního poradenského týmu, jehož hlavním cílem je podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s riziky jejich vzniku. Tato role zahrnuje širokou škálu diagnostických, intervenčních, konzultačních a metodických činností, které jsou zaměřeny na vytvoření co nejlepších podmínek pro vzdělávání žáků. Školní speciální pedagog spolupracuje s učiteli, žáky, rodiči a dalšími odborníky, aby bylo zajištěno efektivní vzdělávání a podpora potřeb jednotlivých žáků, včetně úpravy výuky a školního prostředí. Tuto oblast má na starosti speciální pedagožka Mgr. Zdeňka Bláhová.

Kontakt:

E-mail: Zdenka.Blahova@4zsmost.cz

Konzultační hodiny: dle individuální dohody se zákonnými zástupci a žáky

Cílová skupina: Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) a jejich zákonní zástupci.

Náplň práce školní speciální pedagožky:

Diagnostická činnost

  • Vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami či riziky jejich vzniku.
  • Podíl na zápisech do 1. ročníku a sledování adaptačního procesu.
  • Provádění speciálně pedagogické diagnostiky a sledování sociálního klimatu ve třídách.
  • Vyhodnocování efektivity vzdělávacích opatření.

Konzultační a intervenční činnost

  • Poskytování individuální a skupinové speciálně pedagogické péče.
  • Práce s žáky s odlišným mateřským jazykem.
  • Pomoc při tvorbě individuálních vzdělávacích plánů a vyhodnocování účinnosti podpůrných opatření.
  • Pomoc při tvorbě plánu pedagogické podpory a jejího vyhodnocení.
  • Konzultace s rodiči a pedagogy ohledně vzdělávacích potřeb žáků.
  • Koordinace spolupráce s poradenskými zařízeními.

Metodická a vzdělávací činnost

  • Podpora pedagogů při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • Organizace seminářů a školení v oblasti speciální pedagogiky.
  • Metodické vedení asistentů pedagoga.
  • Spolupráce na úpravách školních vzdělávacích programů.

Informace pro rodiče

V případě, že mají rodiče podezření, že jejich dítě může mít specifické vzdělávací potřeby nebo poruchu učení, je důležité postupovat systematicky. Cílem tohoto procesu je zajistit, aby dítě dostalo adekvátní podporu ve škole nebo v pedagogicko-psychologické poradně.

Postup pro rodiče při podezření na poruchu učení nebo specifické vzdělávací potřeby:

  1. Kontaktování třídního učitele
    • Prvním krokem je domluvit si schůzku s třídním učitelem. Třídní učitel zná vzdělávací pokroky žáka a může poskytnout zpětnou vazbu k jeho školnímu fungování. Cílem je zjistit, zda učitel vnímá stejné obtíže jako rodiče a zda jsou již ve škole zavedeny nějaké podpůrné mechanismy.
  2. Vyhodnocení situace ve škole
    • Třídní učitel následně prodiskutuje situaci s ostatními pedagogy a ve spolupráci se školním speciálním pedagogem vyhodnotí, zda je potřeba vytvořit plán pedagogické podpory (PLPP). Tento plán obsahuje konkrétní opatření, která mohou dítěti pomoci překonat obtíže.
  3. Tvorba a realizace plánu pedagogické podpory (PLPP)
    • Pokud učitel a poradenský tým školy vyhodnotí, že dítě potřebuje cílenou podporu, škola vytvoří PLPP. Tento plán stanoví konkrétní metody a strategie práce se žákem v rámci běžné výuky. Dítě podle něj pracuje po dobu přibližně tří měsíců.
  4. Vyhodnocení efektivity PLPP
    • Po třech měsících se PLPP vyhodnotí. Pokud se ukáže, že dítě potřebuje intenzivnější podporu, může být doporučena návštěva pedagogicko-psychologické poradny. Pokud se obtíže podaří zmírnit, může dítě pokračovat v režimu školní podpory bez nutnosti další diagnostiky.
  5. Doporučení návštěvy pedagogicko-psychologické poradny (PPP)
    • Jestliže škola vyhodnotí, že podpora v rámci PLPP nestačí, třídní učitel nebo speciální pedagog doporučí rodičům návštěvu pedagogicko-psychologické poradny. Škola v takovém případě vypracuje pro poradnu vstupní dotazník, který shrnuje dosavadní intervence a pozorované obtíže žáka.
  6. Žádost o vyšetření v PPP
    • Rodiče následně kontaktují pedagogicko-psychologickou poradnu a domluví si termín vyšetření. Na základě výsledků diagnostiky může poradna doporučit další podpůrná opatření, například individuální vzdělávací plán (IVP) či asistenta pedagoga.

Tento postup pomáhá zajistit, že dítě dostane odpovídající podporu ve správný čas a že intervence budou cílené a efektivní.

 

 

 

 

Škola

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
24 25 26 27 28 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

Zvonění

Dopolední vyučování:

0. hodina – 7:00 – 7:45 hod.

1. hodina – 8.00 – 8.45 hod.

2. hodina – 8.55 – 9.40 hod.

3. hodina – 10.00 – 10.45 hod.

4. hodina – 10.55 – 11.40 hod.

5. hodina – 11.45 – 12.30 hod.

6. hodina – 12.35 – 13.20 hod.

 

Odpolední vyučování:

1. hodina – 13.25 – 14.10 hod.

2. hodina – 14.15 – 15.00 hod.

3. hodina – 15.05 – 15.50 hod.