Menu
ZŠ Most
, Most,
Václava Talicha

Když domov není bezpečné místo – další krok v preventivním programu školy

Když domov není bezpečné místo – další krok v preventivním programu školy 1

V týdnu od 21. dubna probíhá na naší škole další série preventivních besed, tentokrát na téma Problematika dysfunkčních rodin.

Když domov není bezpečné místo – další krok v preventivním programu školy

V týdnu od 21. dubna probíhá na naší škole další série preventivních besed, tentokrát na téma Problematika dysfunkčních rodin. V rámci primární prevence rizikového chování žáků se postupně setkávají žáci 6. až 9. ročníků se školní metodičkou prevence a diskutují o tom, jak může (ne)fungující rodina ovlivnit život dítěte.

Besedy probíhají vždy s celým ročníkem najednou. Téma je citlivé, ale velmi důležité – někteří žáci se v příbězích poznávají, jiní si uvědomují, že ne všechny děti mají doma bezpečí a podporu, jakou považují za samozřejmost.


📚 Čtyři příběhy – čtyři typy rodin

Během 45minutového setkání se žáci seznamují se čtyřmi typy dysfunkčního rodinného prostředí:

  • Perfekcionistická rodina, kde dítě čelí neustálému tlaku na výkon. I když navenek působí úspěšně, vnitřně často trpí úzkostmi, psychosomatickými obtížemi či strachem ze selhání.
  • Ambiciózní rodina, která sice materiálně zajišťuje všechny potřeby dítěte, ale citová blízkost a opravdový zájem chybí. Výsledkem je často citová deprivace, únik k návykovým látkám nebo poruchy chování.
  • Autoritářská rodina, v níž dominuje přísná kázeň, příkazy a tresty. Děti zde nemají prostor pro sebevyjádření a mnohdy se u nich objevují úzkosti, koktavost, enuréza nebo i agresivní chování.
  • Rozmazlující rodina, kde je dítě středem pozornosti, ale zároveň postrádá hranice a odpovědnost. Děti bývají nesamostatné, přecitlivělé a narážejí na obtíže ve vztazích s vrstevníky.

Každý z těchto příběhů je založen na reálných situacích (jména a okolnosti jsou upraveny). Žáci se při nich učí chápat, jak se mohou děti v různých prostředích cítit, co je pro ně těžké a co by jim mohlo pomoci.


🧠 Pracovní list a zamyšlení

Součástí besedy je také pracovní list, ve kterém mají žáci možnost anonymně zapsat své myšlenky, přání nebo rady pro kamaráda, který prožívá něco těžkého. Z reakcí je patrné, že většina dětí chápe vážnost tématu a dokáže projevit empatii.

Záměrem programu není hodnotit rodinné prostředí jednotlivých žáků, ale posílit jejich citlivost vůči sobě i druhým, nabídnout jim bezpečný prostor pro sdílení a upozornit na to, že pomoc existuje – ať už ve škole, nebo mimo ni.


❤️ Prevence má smysl

Naše škola se dlouhodobě věnuje oblasti prevence rizikového chování. Besedy nejsou jednorázovou akcí, ale součástí širšího Minimálního preventivního programu, který koordinují školní metodičky prevence ve spolupráci s poradenským týmem školy.

Děkujeme všem třídním učitelům za spolupráci a žákům za otevřenost, se kterou k tématu přistupují. Věříme, že i tyto drobné krůčky pomáhají vytvářet bezpečnější a laskavější školní prostředí.

Mgr. Denisa Palečková

Datum vložení: 22. 4. 2025 12:45
Datum poslední aktualizace: 22. 4. 2025 12:46
Autor: Jakub Melich

Škola

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1

Zvonění

Dopolední vyučování:

0. hodina – 7:00 – 7:45 hod.

1. hodina – 8.00 – 8.45 hod.

2. hodina – 8.55 – 9.40 hod.

3. hodina – 10.00 – 10.45 hod.

4. hodina – 10.55 – 11.40 hod.

5. hodina – 11.45 – 12.30 hod.

6. hodina – 12.35 – 13.20 hod.

 

Odpolední vyučování:

1. hodina – 13.25 – 14.10 hod.

2. hodina – 14.15 – 15.00 hod.

3. hodina – 15.05 – 15.50 hod.