Menu
ZŠ Most
, Most,
Václava Talicha

Měření vnitřního prostředí v základní škole Václava Talicha 1855/1, Most v rámci projektu SINPHONIE

-

 
Měření vnitřního prostředí v základní škole
Václava Talicha 1855/1, Most v rámci projektu SINPHONIE
 
Úvod
Základní škola Václava Talicha  1855/1 v Mostě byla, jako jedna z pěti škol v České republice, vybrána pro Mezinárodní studii SINPHONIE zabývající se sledováním kvality ovzduší a zdravotního stavu dětí ve školách. Školy byly vybrány tak, aby charakterizovaly různé typy lokalit. Škola Václava Talicha reprezentuje městskou lokalitu s průmyslovou zátěží. Tato studie proběhla ve 120 školách 25 zemí Evropy.
Zaměření studie vychází ze skutečnosti, že děti ve škole tráví podstatnou část dne, prostředí ve škole ovlivňuje jejich pohodu, podmínky pro učení a může mít vliv na jejich zdraví.
Měření proběhlo ve dnech 22. 1. – 27. 1. 2012.
Projekt
V rámci projektu bylo v každé z vybraných škol provedeno měření kvality ovzduší, vyšetření zdravotního stavu dětí z měřených tříd (spirometrie) a dotazníkové šetření týkající zdravotního stavu dětí. V každé škole byly změřeny 3 třídy žáků prvního stupně. Souběžně s měřením vnitřního ovzduší bylo měřeno i venkovní ovzduší v okolí školy.
Sledovány byly tyto parametry kvality vnitřního ovzduší: fyzikální (teplota, vlhkost), chemické (těkavé organické látky včetně formaldehydu, oxid uhličitý jako indikátor správné výměny vzduchu, oxid uhelnatý, oxid dusičitý, ozón, suspendované částice frakce PM2,5 a PM10 a radon) a biologické (stanovení mikroorganismů a alergenů).
Měření většiny sledovaných parametrů probíhalo jeden pracovní týden (pondělí až pátek), měření radonu probíhalo cca 14 dní a odběr vzorku na stanovení vybraných biologických parametrů probíhal jeden měsíc. 
Měřené učebny

Pro měření v základní škole Václava Talicha byly vybrány učebny 4. A, 4. B a 5. C. Učebny mají plochu cca 60 m2, výška stropu je 3,2 m. Podlahová krytina v učebnách je PVC, stěny jsou vymalovány ve vodě rozpustnou barvou, okna jsou plastová. Okna učebny 4. A a 5. C jsou orientována na jih, okna učebny 4. B na severozápad.
 
  
Základní popis naměřených hodnot
Vzhledem k časovému harmonogramu řešení projektu lze v této fázi v dále uvedených tabulkách prezentovat pouze základní naměřené hodnoty fyzikálních a chemických parametrů. Rozbory odebraných vzorků pro stanovení biologických ukazatelůjsou prováděny centrálně pro celý mezinárodní projekt ve Finsku, Maďarsku a Švédsku, výsledky rozborů nejsou ještě k dispozici, proto nemohou být součástí této zprávy. V tabulkách jsou pro srovnání uvedeny limitní hodnoty stanovené přílohou č. 2 Vyhlášky MZ ČR č. 6/2003 Sb., kterou se stanoví hygienické limity chemických, fyzikálních a biologických ukazatelů pro vnitřní prostředí pobytových místností některých staveb a vyhlášky MPR č. 20/2012 Sb.
 
  
Závěr
V základní škole Václava Talicha  v Mostě byly ve dnech 22. - 27. 1. 2012 změřeny učebny 4. A, 4. B a 5. C. Na základě naměřených hodnot lze konstatovat:
-          zjištěné koncentrace těkavých organických látek (benzen, toluen, etylbenzen, styren, xyleny, tetrachloreten, trichloreten) jsou nízké a u žádné ze stanovených látek nedošlo k překročení limitu uvedeného ve Vyhlášce MZ ČR č. 6/2003 Sb., naměřené hodnoty jednotlivých látek se pohybovaly maximálně na úrovni 15 % stanového limitu a lze je považovat za zdravotně nevýznamné,
-          také koncentrace další skupiny těkavých organických látek (formaldehyd, acetaldehyd, aceton) byly nízké. Vyhláška č. 6/2003 Sb. stanoví limitní hodnotu pouze pro formaldehyd, tato hodnota nebyla v žádné z měřených učeben překročena - pohybovala se na úrovni maximálně 51 % limitu,
-          naměřené koncentrace terpenů (pinen, limonen) se pohybovaly na úrovni, která se běžně ve vnitřním prostředí nalézá,
-          koncentrace oxidu dusičitého (NO2) byla ve všech měřených místnostech nízká a její hodnota dosáhla maximálně necelých 9 % limitní hodnoty,
-          koncentrace ozónu (O3) nedosáhla v měřených učebnách ani meze stanovitelnosti použité analytické metody,
-          k překročení limitní hodnoty 150 µg/m3 došlo u koncentrace suspendovaných částic frakce PM10 v učebně 4. B (165 µg/m3), možné překročení limitu indikuje také hodnota naměřená ve třídě 5. C (149 µg/m3),
-          limitní koncentrace 80 µg/m3 suspendovaných částic frakce PM2,5 nebyla v žádné z měřených učeben překročena,
-          koncentrace oxidu uhelnatého (CO) byly v učebně 4. B a 5. C nízké a pohybovaly se na úrovni maximálně 8 % limitní hodnoty, koncentrace v učebně 4. A nebyla z důvodu poruchy záznamového zařízení změřena,
-          průměrná koncentrace oxidu uhličitého (CO2) v učebně 4. B a 5. C za celý týden nepřekročila limitní hodnotu danou Vyhláškou č. 20/2012 Sb. o technických požadavcích na stavby,
-          průměrná koncentrace oxidu uhličitého (CO2) měřená pouze v době vyučování byla výrazně vyšší než průměrná koncentrace za celý týden. V učebně 4. B byl překročen limit stanovený Vyhláškou č. 20/2012 Sb. o technických požadavcích na stavby, v učebně 5. C sice nebyl limit překročen – maximální krátkodobé (1 min) koncentrace se ale pohybovaly nad touto limitní hodnotou. Přitom proměřovaná učebna nebyla vždy plně obsazena – lze tedy předpokládat, že při větším počtu žáků nebo při nedostatečném větrání by mohla být i zde hodnota limitu CO2 překročena,
-          koncentrace oxidu uhličitého nebyla v učebně 4. A z důvodu poškození měřicí sondy vyhodnocena,
-          teplota i vlhkost byla ve všech měřených místnostech vyhovující,
-          výsledky sledování radonu ve všech měřených místnostech nepřekročily směrnou hodnotu 400 Bq/m3.
Hodnoty sledovaných parametrů kvality ovzduší se ve škole Václava Talicha 1855/1 nijak výrazně nelišily od výsledků naměřených v dalších čtyřech školách zvolených pro studii.
 
Doporučení:
-          Hodnoty koncentrací suspendovaných částic lze do určité míry ovlivnit typem podlahové krytiny, dodržováním pravidel pro přezouvání dětí a režimem úklidu.
-          Zajištění optimální hodnoty výměny vzduchu v učebnách reprezentované koncentrací oxidu uhličitého je možné pouze odpovídajícím okenním větráním – ostatní používané postupy (například otevřené dveře do chodby) nemusí být dostatečné. V kombinaci s režimem vytápění má větrání zásadní význam při optimalizaci teplotně-vlhkostního mikroklimatu v učebnách včetně vyhovujícího stavu proudění vzduchu.
 
Zpracovala: Ing. M. Mikešová
 
Schválila: MUDr. H. Kazmarová, garant projektu SINPHONIE    
V Praze 14. 6. 2012

Datum vložení: 21. 6. 2012 0:00
Datum poslední aktualizace: 21. 6. 2012 0:00

Škola

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1

Zvonění

Dopolední vyučování:

0. hodina – 7:00 – 7:45 hod.

1. hodina – 8.00 – 8.45 hod.

2. hodina – 8.55 – 9.40 hod.

3. hodina – 10.00 – 10.45 hod.

4. hodina – 10.55 – 11.40 hod.

5. hodina – 11.45 – 12.30 hod.

6. hodina – 12.35 – 13.20 hod.

 

Odpolední vyučování:

1. hodina – 13.25 – 14.10 hod.

2. hodina – 14.15 – 15.00 hod.

3. hodina – 15.05 – 15.50 hod.