V rámci preventivního programu naší školy proběhla beseda na téma Sebehodnocení, sebevýchova a sebereflexe, která byla určena pro žáky 6. – 9. ročníků ve zvlášť rozdělených skupinách. Každý ročník se věnoval specifické oblasti:
🔹 6. ročník – Poznávání silných a slabých stránek a zvládání emocí.
🔹 7. ročník – Vztahy s vrstevníky a odolnost vůči negativnímu vlivu.
🔹 8. ročník – Budování sebedůvěry a zvládání stresu.
🔹 9. ročník – Rozhodování o budoucnosti a práce se strachem ze selhání.
Co si žáci neodnesli?
Hlavní myšlenkou celého programu bylo, že život je z 10 % tvořen tím, co se nám stane, a z 90 % tím, jak na to reagujeme. Žáci se učili, jak vědomě pracovat se svými emocemi a myšlenkami, aby dokázali zvládat výzvy, které je v životě čekají.
Během besedy se žáci věnovali sebehodnocení, tedy schopnosti objektivně posoudit své silné a slabé stránky. Učili se uvědomovat si vlastní dovednosti, pracovat s chybami a budovat zdravou sebedůvěru. Dalším tématem byla sebereflexe, která pomáhá kriticky se zamyslet nad vlastním jednáním, rozhodnutími a postoji. Díky ní žáci mohou lépe pochopit, proč v určitých situacích reagují tak, jak reagují, a najít cestu ke změně svého chování. Posledním tématem byla sebevýchova, tedy schopnost ovládat své chování, stanovovat si cíle a hledat způsoby, jak se zlepšovat. Právě dovednost řídit svůj vlastní rozvoj hraje klíčovou roli nejen ve škole, ale i při výběru střední školy i v osobním životě.
V průběhu jednotlivých setkání žáci pracovali na praktických cvičeních, která je vedla k hlubšímu poznání sebe sama:
✅ Sebehodnocení – Žáci si formou písemné aktivity sepsali pět věcí, ve kterých vynikají, a pět oblastí, kde se jistě necítí. Poté se zamýšleli nad tím, zda jsou jejich slabiny skutečné, nebo jen důsledkem nízké sebedůvěry. Tato aktivita pomohla lépe pochopit své schopnosti a najít si, na čem mohou ještě pracovat.
✅ Sebereflexe – Každý žák anonymně napsal jedno slovo, které ho charakterizuje. Slova byla poté čtena nahlas a ostatní měli možnost se zamyslet, zda by na ně tento popis také seděl. Aktivita vedla k uvědomění, že způsob, jakým sami sebe vnímáme, se může lišit od toho, jak nás vidí ostatní. Žáci si tak měli uvědomit, jak působí na své okolí, a proč je důležité vnímat i pohled druhých.
✅ Sebevýchova – Žáci se učili reagovat na obtížnou situaci. Diskutovali například o tom, jak zvládnout neúspěch – zda se nechat odradit, nebo se z něj poučit. Uvědomili si, že mají možnost volby a že jejich přístup k problémům nabízí, jak se budou v budoucnu vyrovnávat s náročnými životními situacemi.
9. ročníky mají před sebou několik důležitých životních kroků - vybrat střední školu, splnit přijímací zkoušky a zvládnout přechod na novou školu. Byli tak nuceni zamyslet se nad svou budoucností intenzivněji než nižší ročníky. V závěru si každý z žáků napsal dopis do vzdálené budoucnosti 10 let.
Beseda přinesla mnoho podnětů k zamyšlení a věřím, že si žáci odnesli cenné zkušenosti, které využijí nejen ve škole, ale i v běžném životě.
Mgr. Denisa Palečková, zástupkyně ředitele pro 2. stupeň
Dopolední vyučování:
0. hodina – 7:00 – 7:45 hod.
1. hodina – 8.00 – 8.45 hod.
2. hodina – 8.55 – 9.40 hod.
3. hodina – 10.00 – 10.45 hod.
4. hodina – 10.55 – 11.40 hod.
5. hodina – 11.45 – 12.30 hod.
6. hodina – 12.35 – 13.20 hod.
Odpolední vyučování:
1. hodina – 13.25 – 14.10 hod.
2. hodina – 14.15 – 15.00 hod.
3. hodina – 15.05 – 15.50 hod.