Dne 21. října 2025 se v naší škole uskutečnila první z řady preventivních besed pro žáky 6. ročníků na téma „Agresivita a šikana“. Toto setkání bylo zároveň vůbec prvním pořádaným na druhém stupni a představovalo vstupní krok do celoročního preventivního programu, jehož cílem je posílit zdravý vývoj žáků, vytvořit bezpečné a podporující školní prostředí a usnadnit adaptaci na prostředí nového stupně vzdělávání.
Žáci se během besedy seznámili s různými formami agrese a šikany, naučili se je rozpoznávat, reflektovat a diskutovat o nich. Velký důraz byl kladen nejen na teoretickou informaci, ale především na aktivní rozvoj sociálních a komunikačních dovedností: schopnosti naslouchat, vcítit se do situace druhých, spolupracovat a hledat konstruktivní řešení. Beseda tak přispěla nejen k posílení kompetencí jednotlivců, ale i ke kultivaci třídního klimatu.
Získané kompetence a přínosy pro žáky
Žáci zvládli identifikovat projevy agresivního chování a šikany – nejen jejich fyzické, ale i psychické formy.
Naučili se soubor strategií, jak účinně reagovat na agresi či útok vrstevníků, včetně vyhledání pomoci u dospělých či vrstevníků.
Rozvinuli svoji schopnost empatie a vzájemného respektu, což podporuje vytváření pozitivních vztahů ve třídě.
Buď jako aktéři či svědci události získali vědomí vlastní odpovědnosti za bezpečné prostředí a ochotu aktivně zasáhnout či podporovat druhé.
Celkově přispěli k prevenci agresivního chování a šikany tím, že se stali součástí kultury školy, která takové chování odmítá a aktivně mu předchází.
Adaptace na 2. stupeň a budování školního klimatu
Přechod na druhý stupeň je pro žáky významným krokem – změna prostředí, noví učitelé, noví spolužáci, větší samostatnost. Tato beseda představovala výborné uvítání do nového prostředí a zároveň základní kámen pro pokračující práci v rámci školního pilotního Preventivního programu. Aktivním zapojením žáků do diskuze a praktických situací se posílí jejich pocit sounáležitosti a bezpečí. Ve spojení s dalšími aktivitami – například projektovým dnem či skupinovými workshopy – se vytváří prostředí, kde se každý žák cítí viděn, uznáván a podporován.
Díky tomuto akcentu na komunitu, spolupráci a odpovědnost žáků vzniká v naší škole klima respektu a důvěry, ve kterém může každý rozvíjet své kompetence, zdravě komunikovat a podílet se na společném cíli – spoluvytvářet prostředí bez strachu a s možností růstu.
Věříme, že tímto prvním setkáním jsme položili pevný základ pro celý rok, během něhož budou žáci dále rozvíjet své sociální dovednosti, osobnostní kompetence a aktivně přispívat ke kultuře školy. Děkujeme všem žákům 6. ročníků za otevřenost a účast – těšíme se na další společná setkání.
Mgr. Denisa Palečková
| Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
| 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
| 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
| 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
| 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Dopolední vyučování:
0. hodina – 7:00 – 7:45 hod.
1. hodina – 8.00 – 8.45 hod.
2. hodina – 8.55 – 9.40 hod.
3. hodina – 10.00 – 10.45 hod.
4. hodina – 10.55 – 11.40 hod.
5. hodina – 11.45 – 12.30 hod.
6. hodina – 12.35 – 13.20 hod.
Odpolední vyučování:
1. hodina – 13.25 – 14.10 hod.
2. hodina – 14.15 – 15.00 hod.
3. hodina – 15.05 – 15.50 hod.