V loňském školním roce jsme si tak trošku „pilotně“ vyzkoušeli badatelskou metodu ve výuce moderních dějin. A protože žáci tento styl výuky historie hodnotili velmi pozitivně, rozhodli jsme se, po dohodě s rodiči, že v tomto stylu výuky chceme a budeme pokračovat. A proč po dohodě s rodiči? Není to snad na rozhodnutí školy? Je a není. Tato výuka zatím není úplně obvyklá, a rodiče tak pořizovali svým dětem badatelskou učebnici a pracovní sešit na vlastní náklady. Jejich zainteresovanost tak byla mimořádně nutná. Myslím ale, že se jim tato investice mnohonásobně vrátí.
Pojďme si trochu objasnit, v čem že je badatelská metoda tak zajímavá. Především v tom, že žáci pracují s historickými prameny doslova v přímém přenosu. Využívají dobové fotografie, mapy, filmové ukázky, karikatury i vzpomínky pamětníků. Rozbor těchto pramenů je tak postupně posouvá k odpovědi na tzv. badatelskou otázkou, která je pro každé téma naprosto klíčová. Učitel je v hodině jen jakýmsi mentorem, pozorovatelem a průvodcem, to žák se stává výzkumníkem, vědcem nebo třeba archivářem. Není jen tupým reproduktorem selektovaných poznatků. ŽÁK PŘEMÝŠLÍ!
Co víc si může učitel, ale i rodič přát? Co víc si může přát sám žák?
Mgr. Martina Švíková
Dopolední vyučování:
0. hodina – 7:00 – 7:45 hod.
1. hodina – 8.00 – 8.45 hod.
2. hodina – 8.55 – 9.40 hod.
3. hodina – 10.00 – 10.45 hod.
4. hodina – 10.55 – 11.40 hod.
5. hodina – 11.45 – 12.30 hod.
6. hodina – 12.35 – 13.20 hod.
Odpolední vyučování:
1. hodina – 13.25 – 14.10 hod.
2. hodina – 14.15 – 15.00 hod.
3. hodina – 15.05 – 15.50 hod.