Důležitost informačních technologií ve vzdělávání a v reálném životě si uvědomují i žáci 9. B s panem učitelem Melichem, kteří si připravili v rámci celého týdne řadu aktivit, kterými je chtěli přiblížit i svým spolužákům ve škole.
Pro žáky 8. a 9. ročníků byly na začátku týdne realizovány dvouhodinové besedy s odborníkem. Pan Pavel Schweiner diskutoval s žáky na téma „Rizika virtuální komunikace“. Cílem bylo uvědomit si rizika spojená se zveřejňováním citlivých údajů či fotek na sociální sítě. Velkým přínosem byla zkušenost lektora, který dával příklady vycházející z reálných případů.
Pátkem celý projektový týden vyvrcholil. Paní učitelka Radka Kuncová si připravila aktivitu pro ty úplně nejmenší – 1. třídy. Všichni žáci prvních tříd se zhostili role programátorů. Prostřednictvím stavebnice VEX 123 naučili roboty dojet na vytyčené místo s obrázkem, zatáčet na obě strany, a také projet mezi překážkami. Pomocí dílčích kroků dokázali vyřešit jednoduchá i složitější zadání. Na konci lekce rozpohybovali roboty, k velké radosti, do kreativních tanečních čísel.
Díky finančnímu příspěvku a projektu O2 Chytrá škola byl po celý den na nádvoří školy k dispozici Edubus. Pro žáky 6. tříd bylo vybráno téma „Když je led suchý…“. Co vše dokáže látka, jejíž teplota se blíží -80°C? CO2 v pevném skupenství je zajímavým materiálem pro bádání. V programu žáci v rámci zkumavkových pokusů pochopili sublimaci, vyzkoušeli si přelévat plyn a zažili další efektní experimenty, které suchý led umožňuje provést. V závěru žáci provedli měření koncentrace oxidu uhličitého bezdrátovým senzorem PASCO propojeným s tabletem v aplikaci Sparkvue.
Pan učitel Jaroslav Šindler se svoji vzdělávací agenturou Learniga si pro žáky 7. ročníků připravil workshop s názvem „Digitální stopa“, ve kterém se pokusil žákům vysvětlit, že virtuální prostředí není anonymní, a i když jen brouzdáme po internetu, sledujeme sociální sítě nebo nakupuje v eshopu, vždy za sebou zanecháváme nějakou digitální stopu.
Roli lektorů si vyzkoušeli i žáci 9. B, kteří pro žáky 5. ročníků vytvořili řadu stanovišť, na kterých si vyzkoušeli např. práci s 3D pery, virtuálními brýlemi, dronem, Ozoboty, deskovou hrou Scottie Go!, aplikací Kahoot!, Roblox, Duolingo nebo zkoumali preparáty moderními mikroskopy.
Využívání digitálních vzdělávacích pomůcek, jako jsou 3D pera, virtuální realita a Scottie Go, má za cíl přinést do výuky moderní prvky a nové pedagogické metody. Zřejmě nejdůležitějším cílem je zvýšení motivace žáků.
Moderní technologie jsou pro dnešní generaci žáků přirozenou součástí jejich života, a proto mohou být atraktivním nástrojem k tomu, aby se stali aktivními účastníky výuky. Interaktivní prvky a možnost experimentovat s virtuálními objekty mohou zvýšit zapojení a zájem žáků o dané téma.
Pro naši školu je velice důležitá podpora rozvoje dovedností pro 21. století. Moderní technologie výrazně přispívají k rozvoji dovedností jako kritické myšlení, kreativita, řešení problémů a komunikační schopnosti. Tyto dovednosti jsou klíčové pro přípravu žáků na rychle se měnící pracovní trh a budoucnost.
Třída 9.B a Mgr. Jakub Melich
Dopolední vyučování:
0. hodina – 7:00 – 7:45 hod.
1. hodina – 8.00 – 8.45 hod.
2. hodina – 8.55 – 9.40 hod.
3. hodina – 10.00 – 10.45 hod.
4. hodina – 10.55 – 11.40 hod.
5. hodina – 11.45 – 12.30 hod.
6. hodina – 12.35 – 13.20 hod.
Odpolední vyučování:
1. hodina – 13.25 – 14.10 hod.
2. hodina – 14.15 – 15.00 hod.
3. hodina – 15.05 – 15.50 hod.